Arvatkaapa, mikä on yleisin lause, jolla toinen osapuoli aloittaa keskustelun, kun kuulee minun olevan vihreä kuntavaaliehdokas!

Aivan oikein arvasitte, se on tuo otsikon ”te vihreäthän vastustatte yksityisautoilua” -lause. Siihen vastaan yleensä lyhyesti kertomalla, että emme vastusta ja että kuljen itsekin joka paikkaan autolla.

Soisin tietenkin, että olisin liikunnallisempi ja reippaampi ja että kuuluisiin niihin superihmisiin, jotka kuljevat tuulessa ja tuiskussa reippaasti pyöräillen paikasta toiseen, mutta ei, minä en ole yksi heistä. Olen se joka paikkaan viime tipassa saapuva laiskamato, joka ei liikkuisi kotoa mihinkään, ellei autoja olisi keksitty.

Siksi en tietenkään voi vastustaa muiden tekemänä sitä, mitä itsekin teen. Eivätkä kyllä vihreät puolueenakaan vastusta. Jos et usko minua, tarkista vaikka vihreiden liikennepoliittisesta ohjelmasta. Sen sijaan vihreät ajavat parempaa joukkoliikennettä, jotta se olisi varteenotettava ja kilpailukykyinen vaihtoehto mahdollisimman monelle ihmiselle. Lisäksi vihreät pyrkivät siihen, ettei liikenne olisi niin öljyriippuvaista kuin se nykyisin on.

Onneksi sähköautot kehittyvät hurjaa vauhtia ja ovat toivon mukaan muutaman vuoden kuluttua varteenotettava vaihtoehto kaikessa moottoriliikenteessä mukaan lukien moottoripyörät ja ralliautoilu. (Ja jos tuntuu, että sähköauto on liian hiljainen ralliautoksi, siihen voidaan varmasti kehittää erillinen ääniefektitoiminto. Muistelen jostain lukeneeni, että sähköautoihin olisi lisätty ääntä ainakin joissain testiversioissa siksi, että ihmiset eivät osaa vielä varoa vähä-äänisiä sähköautoja.)

Toivottavasti verotus saadaan korjattua sellaiseksi, että se tukee vähäpäästöisten autojen hankkimista. Samoin toivon, että sähköautojen hinnat tulisivat pian niin alas, että niiden hankkiminen olisi mahdollista myös pienituloiselle. Tuntuu pahalta, että pienituloisilla on aina heikoimmat mahdollisuudet hakea edullisia ratkaisuja, ovatpa ne sitten edullisia henkilökohtaisen talouden tai ympäristön kannalta.

Koska käytän autoa kulkemiseen, koetan aina optimoida kulkemiseni. Pyrin siihen, että edestakaista ajoa tulee mahdollisimman vähän, eli yritän esimerkiksi yhdellä Oulun keskustassa käymisellä kuitata kirjaston, pesulan, ruokakaupan ja kaiken muunkin. Samalla kun säästän bensaa, säästän luontoakin. Sama muuten pätee huomioni mukaan melkein kaikessa: luontoa säästävät toimet säästävät useimmiten myös rahaa. Kätevää.

En hirveästi innostu ministeri Bernerin taannoisista suunnitelmista eli auton käyttömaksusta ja seurannasta. Kätevintä on maksaa käytöstä polttoaineen verotuksella, se on passeli rangaistus meille laiskureille.

Jos joukkoliikenteestä halutaan yksityisautoilua haastava vaihtoehto, pitää ensinnäkin lippujen hinnat tiputtaa riittävän alhaiselle tasolle, jotta perheellinenkään ei kokisi linja-autolippua kohtuuttoman hintaiseksi. Entisenä kiiminkiläisenä arvioin hintoja automaattisesti Kiiminki-keskusta-akselilla: nykyisellään nelihenkisen kiiminkiläisperheen linja-autolla keskustaan tekemä edestakainen reissu maksaisi 34,80 euroa. Ehkä olen ennakkoluuloinen, mutta en usko tuntevani yhtään keskivertoperhettä, joka olisi tuon summan valmis pelkistä matkoista maksamaan. Siis hinnat pitää saada riittävän alas, jotta bussimatkailu koukuttaisi.

Toiseksi reittiverkosto pitää saada riittävän kattavaksi, jotta paikasta A pääsee paikkaan B myös kulkematta Tuiran tai keskustan kautta. Samoin linjat pitää suunnitella niin, että matka sujuu nopeasti ja vuoroja on riittävän usein.

Olisi kiinnostavaa nähdä laskelma siitä, mitä tapahtuisi, jos linja-autoliikenteestä tehtäisiin Oulun kaupungin alueella a) täysin maksutonta tai b) hyvin edullista, esim. euron / matka. Samoin olisi kiinnostavaa, jos sitä kokeiltaisiin vaikka kuukauden ajan joskus. Mielikuvitukseni on sen verran rajallinen, etten osaa kuvitella mitä kaikkea tuollaisessa laskelmassa pitäisi ottaa huomioon. En myöskään osaa itse arvioida, millä ehdoilla nuo voisivat olla kannattavia tai järkeviä vaihtoehtoja. Ei millään? 100 prosentin matkustajalisäyksellä? 300 prosentin matkustajalisäyksellä? Ei aavistustakaan, mutta olisi kiva tietää.

Pakko tehdä jälkilisäys, jota mietin jo eilen tätä kirjoittaessani: Kaupungin keskustavisio 2040 tuntuu kunnianhimottomalta, koska siinä ei oteta kunnolla huomioon mahdollisten itsestään ajavien autojen roolia tulevaisuudessa. Tarvitaanko kallioparkkiin todella laajennusta 2040 mennessä, jos autot mahdollisesti jo kymmenen vuoden kuluttua liikkuvat itsestään ja voivat minut keskustaan vietyään siirtyä kauemmaksi odottelemaan tai vaihtoehtoisesti lähteä hakemaan seuraavaa kyydittävää? Toivoisin, että tähtäin seuraavissa visioissa olisi vähän ylemmäs.